Zlé držanie tela je bežným problémom, ktorý trápi mnohých ľudí. Je to spôsobené predovšetkým tým, že žijeme vo svete plnom aktivít vedúcich k zlému držaniu tela. K posturálnej dysfunkcii (zlému držaniu tela) dochádza, keď je chrbtica situovaná v neprirodzených pozíciách po dlhšie časové periódy, ako dôsledok každodenných aktivít jednotlivca.

Niektoré z príčin zlého držania tela zahŕňajú: hrbenie pri sedení na stoličke alebo v stoji, zlé pochopenie správneho držania tela, sedavý životný štýl, nedostatok pohybu, zlá stabilita jadra, dívanie sa nadol na počítač alebo mobilný telefón po dlhšie časové intervaly.

Áno, každý z nás je vinný z mnohých vyššie uvedených aktivít. Dobrá správa je, že zlé držanie tela sa dá s ľahkosťou napraviť.

Prečo by ste mali napraviť svoje držanie tela

Zlé držanie tela Vás nielenže robí menej atraktívnymi, ale spôsobuje tiež množstvo zdravotných problémov. Nasledujúci obrázok ilustruje, ako zlé držanie vplýva na to ako vyzeráme a cítime sa. V krátkosti, správne držanie tela nás robí zdravšími a sebavedomejšími, zatiaľ čo nesprávne držanie tela má za následok pocity únavy a negatívnym spôsobom vplýva na naše zdravie.

Zistite, či je Vaše držanie tela správne

Pozrime sa teraz na niektoré príklady dobrého vs. zlého držania tela.

  • Zlé držanie tela: Zaoblené ramená, hrbenie sa, hlava naklonená dopredu, ohnutie v kolenách, vyčnievajúce brucho
  • Dobré držanie tela: Vyvážená a vzpriamená pozícia, ucho, rameno a bok je v jednej priamke

Ak ste sa našli v prvej kategórii, určite si kladiete otázku: Ako si zlepšiť držanie tela?

 

Jednoduché cviky na zlepšenie držania tela

Zlé držanie tela môže viesť k vážnym bolestiam (napr. krku) a svalovej nerovnováhe. Aby sme to napravili, musíme aktivovať svaly, ktoré sú slabé a naťahovať svaly, ktoré sú príliš stiahnuté.

Nasledujúce video ukazuje niekoľko cvikov na zlepšenie držania tela:

Poďme si teraz detailnejšie opísať jednotlivé cviky:

Cvik #1 – Reverse Plank Bridge

Reverse Plank Bridge aktivuje špecifické svaly, zatiaľ čo naťahuje kľúčové svaly, ako sú napríklad prsné svaly a svaly krku. Správna technika tohto cviku v sebe zahŕňa:

  1. Držte ruky vystreté a stiahnite ramená dozadu
  2. Stiahnite lopatky k sebe
  3. Zatlačte bradu
  4. Tlačte hruď hore a natiahnite chrbticu
  5. Vaše prsty môžu smerovať dopredu alebo dozadu

 

Cvik #2 – Arch up

Arch up sa skladá z troch pohybov. Všetky tri pohyby si vyžadujú externú rotáciu rúk (palce by mali smerovať nahor).

  1. Ohýbanie ramena – Zatlačte ramená a lopatky smerom nahor a pokúste sa dvihnúť svoje ruky tak vysoko ako je to len možné, bez toho, aby ste ich ohli.
  2. Horizontálne napätie – Dvihnite ruky čo najvyššie na strany a snažte sa držať lopatky pri sebe.
  3. Natiahnutie ramien – Zatlačte ruky palcami nahor a zdvihnite ich čo najvyššie.

 

Cvik #3 – Plank

Plank je jeden z najjednoduchších cvikov a zároveň v sebe zahŕňa množstvo zdravotných výhod. Plank môže značne napomôcť správnemu držaniu tela, ak je cvičený správne. Pri cvičení planku sa uistite, že máte natiahnuté nohy, dívate sa dole na podlahu a držíte chrbát v jednej líniu bez ohýbania.

Cvik #4 – Posture Belt

Ďalším spôsobom ako si napraviť držanie tela, hlavne chrbta, je nosiť špeciálny opasok. Nosiť takýto opasok ráno na niekoľko hodín je skvelý spôsob, ako rýchlo dosiahnuť citeľné zmeny.

Cvik #5 – Wall Angels

Toto cvičenie je zároveň jednoduchý spôsob, ako testovať svoje držanie tela. Prevedenie cviku je jednoduché. Stačí sa oprieť o stenu a dvíhať ruky hore a dole (podobne ako pri robení „anjelov“ na snehu).

Uistite sa, že máte chrbticu opretú celou plochou na stene. Pre lepšie pochopenie si pozrite demonštráciu cviku na nasledovnom videu:

Cvik #6 – Up against the Wall

Ide o veľmi jednoduchý a účinný strečing. Vyzerá nasledovne: s rukami za hlavou položíte lakte k stene a naťahujete sa. Nasledujúce video poskytuje demonštráciu tohto cviku:

Cvik #7 – Text Neck

Tento posledný cvik môže pomôcť každému, kto ho bude robiť niekoľkokrát denne. Ide o to, aby ste pri používaní telefónu nemali ohnutý krk. Najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť je pri používaní zariadenia dvihnúť telefón do úrovne očí.

Vaše držanie tela sa zaručene zlepší, ak budete poctivo cvičiť cviky, ktoré sme Vám priblížili v tomto článku. Začnite hneď dnes a už čoskoro sa budete môcť tešiť z lepšieho držania tela, a vďaka tomu aj z lepšieho života.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here